Svar: Hvor nødvendigt er det med mælk?
5. august 2016
Alder:
14 mdr.
Kære mælkeelskende forældre :)
Tak for jeres brev :)
Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium (kalk), så indholder mælk en række vitaminer og mineraler. Derfor anbefales det, at børn tilbydes mælk.
Fra 1 års alderen anbefales letmælk - dog max 100 ml. Men derudover meget gerne surmælksprodukter. Det kan være neutral sødmælksyoghurt, A38 eller tykmælk. Surmælksprodukter med frugt bør begrænses på grund af det ofte høje sukkerindhold. Men man kan fint selv tilsætte lidt frisk revet frugt eller frugtmos/bærmos.
Det anbefales, at jeres dreng tilbydes min 350 ml mælk/mælkeprodukt dagligt. Det kan være drikkemælk af kop, en portion A38 eller lignende - og det kan også være i form af sovs, mælk på havregrynene om morgenen, mælk på en frugtgrød og lignende.
Derudover er ost også en vigtig kilde til kalk :)
Jeg synes, det vil være en god idé, hvis I kan tilbyde jeres dreng så varieret en kost som muligt - med udgangspunkt i den mad, som I selv spiser. Og jeg tænker, at I har helt ret i, at når han ser, at I drikker mælk og at I godt kan lide mælk, så lærer han også at drikke mælk hen af vejen. Men indtil da vil det være godt, hvis I giver ham et surmælksprodukt og så bruger mælk i madlavningen, som I allerede gør :)
Hvis han ikke får sit behov for mælk/kalk tilstrækkeligt dækket, så kan det være nødvendigt at tilbyde ham et dagligt calciumtilskud (ligesom man ville gøre til et barn der havde mælkeallergi). Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning til børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigives calcium fra knoglerne for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet. Derfor bør han tilbydes mælk - et mælkeprodukt eller et calcium/kalk tilskud.
Håber I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske